برنامه نویسی هوش مصنوعی با زبان برنامه نویسی Python

هوش مصنوعی و زبان برنامه نویسی Python

بی شک اگر به دنبال یادگیری برنامه نویسی هوش مصنوعی هستید پایتون می تواند انتخاب اول شما در این عرصه باشد چرا که زبان برنامه نویسی پایتون نسبت به زبان هایی همچون جاوا و سی پلاس پلاس پیچیدگی کمتری دارد و سادگی بالای دارد. همچنین پایتون بسیار تطبیق پذیر است زیرا روی لینوکس، ویندوز، مک و UNIX قابلیت اجرا را دارد ویژگی‌های دیگری چون تعاملی بودن، قابل تقسیر(interpreted) بودن،‌ ماژولار (modular) بودن، پویایی، قابل حمل بودن و سطح بالا بودن نیز پایتون را نسبت به جاوا منحصر به فرد می‌کند. در ضمن پایتون از الگوهای مختلف برنامه نویسی مانند برنامه نویسی شیئ‌گرا (object-oriented)، برنامه نویسی عمل‌گرا (functional) و هم‌چنین برنامه نویسی مرحله به مرحله (procedural) پشتیبانی می‌کند.

پایتون با استفاده از توابع ساده و کاربردی خود از شبکه های عصبی و توسعه ی پردازش زبان طبیعی نیز پشتبانی می کند. از مزایای دیگر پایتون دارای ابزار و کتاب‌خانه‌های قدرت‌مند و متنوع زیادی، عدم نیاز به پیاده سازی جهت تست الگوریتم ها، افزایش خلاقیت برنامه نویسی با پشتبانی از طراحی شیئ گرا، سرعت بالای کدزنی نسبت به جاوا را می توان نام برد البته در کنار تمامی مزایایی که دارد دارای معایبی نیز می باشد که در ادامه به سه مورد آن اشاره می شود:. – بر خلاف و جاوا،‌ پایتون از مفسر برای اجرا استفاده می‌کند که پیاده‌سازی و اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی را کندتر خواهد کرد – پایتون برای محاسبات بی‌سیم خوب نیست. برای محاسبات بی‌سیم که به هر عملیاتی برای انتقال داده‌های صوتی، تصویری و … از طریق فناوری‌های بی‌سیم گفته می‌شود، پایتون یک زبان ضعیف به شمار می‌رود.- برنامه نویسانی که به زبان پایتون عادت کرده‌اند در مواجه با علائم (syntax) سایر زبان‌های برنامه نویسی هوش مصنوعی با سختی‌هایی رو‌به‌رو می‌شوند.

کاربرد های زبان برنامه نویسی پایتون شامل:

  • پیاده سازی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
  • توسعه نرم افزار های دسکتاب و تلفن همراه
  • حل مسایل ریاضی پیشرفته و تحلیل داده های بزرگ
  • اتوماسیون و اسکربپت نویسی سیستم
  • نرم افزاری برای ایجاد گردش کار
  • استفاده در پروتوتایپ نرم افزار ها

 

محیط های مناسب برنامه نویسی پایتون

همانطور که می دانیم محیط توسعه‌ی (Integrated Development Environments) مورد علاقه ما در پایتون و یا هر زبان دیگری، محیط کد نویسی ما را تبدیل به جایی بی نظیر در هنگام نگارش و تکمیل کد کرده و کمک شایانی برای برطرف کردن خطا و ساخت برنامه مورد نظر ما می کند.
با انتخاب یک محیط توسعه مناسب برای پایتون به راحتی می توانید محیط کاری مورد نظر خود را پیکربندی کنید. شما مطمئنا می توانید از هر IDE که مطلوبتان هست استفاده کنید؛ اما شناخت بهترین IDE، کارتان را بسیار ساده می کند. زیرا باعث کاهش اشتباهات شما شده و زمان صرفه جویی در تایپ کردن، اجرا و برطرف کردن خطای کد را کاهش می دهد.

برای برنامه نویسی پایتون از دو ابزار ویرایش‌گر و IDE استفاده می‌شود. معروف‌ترین ویرایش‌گرهای برنامه نویسی VSCode ،Sublime Text و Atom هستند. IDE مخفف عبارت Integrated Development Environment یا محیط توسعه‌ی یکپارچه است. در واقع IDE یک ویرایش‌گر است که قابلیت‌های مهمی مانند تکمیل خودکار (Auto-completion)، عیب یابی و تست کد به‌ ‌آن‌ها اضافه شده است. از بهترین IDE های موجود برای پایتون می‌توان به pycharm،Visual Studio code،اکیپس(با نصب افزونهPyDev) و jupyter notebook اشاره کرد. pycharm برای کدنویسی حرفه‌ای پایتون، زمانی که حجم کد بالا است مناسب می‌باشد. هنگامی که از پایتون برای تحلیل داده و نمایش نمودارها استفاده می‌کنیم بهترین گزینه برای کدنویسی راحت‌تر، jupyter notebook است.

فهرست ویژگی‌ها و امکانات در هر IDE متفاوت است. اما، از جمله ویژگی‌های اساسی که کدنویسی به زبان پایتون را ساده‌تر می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذخیره و بارگذاری مجدد فایل ها و کدهای منبع
  • اجرای کدهای از داخل محیط توسعه
  • پشتیبانی از خطایابی
  • برجسته سازی نحوی
  • قالب بندی خودکار کدها
  • کنترل کد منبع
  • ساخت و آزمایش ابزار ها
  • مستندات راهنمای پایتون

در این مقاله سعی شد محیط های برنامه نویسی برای پایتون رو تا حدودی معرفی کنیم انتخاب محیط برنامه نویسی بسته به کاربرد های محیط مورد نظر و اهداف برنامه نویس باید انتخاب گردد. در مقالات بعدی در خصوص تفاوت ها و کاربرد های محیط های مختلف بیشتر مطالعه کنید.

در این مقاله قصد داریم تا درباره برنامه نویسی هوش مصنوعی با زبان برنامه نویسی Python صحبت کنیم.


قیمت آموزش
رایگان
نوع دسترسی
رایگان

این مقاله در حال حاضر تنها به روش رایگان در دسترس می باشد.

ناصر خالدی
مدرس دوره

ناصر خالدی

مهندس شبکه, امنیت, برنامه نویسی تلفن های هوشمند, طراح وب سایت و متخصص هوش مصنوعی

گفتگوی برنامه نویسان

بخشی برای حل مشکلات برنامه‌نویسی و مباحث پیرامون آن

دوره های پیشنهادی

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر نیاز است تا ابتدا وارد سایت شوید.

هیچ نظری ارسال نشده است.

مقالات پیشنهادی

وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای قوی می باشد که با استفاده از آن می توان وب سایت ها و وبلاگ های گوناگونی با هر شرایطی را طراحی کرد چرا که این سیستم و ...


۵۶۸
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹

هک و امنیت

در تعریف کلی این واژه می توان گفت که به پیدا کردن راه های نفوذ به یک حریم شخصی و استفاده غیر مجاز از آن را هک می نامیم. هدف از هک می تواند ...


۶۹۶
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹

نود جی اس

توسعه دهندگان نود جی اس, زبان جاوا اسکریپت را از یک زبان قابل اجرا در مرورگر خارج کرده و به زبانی تبدیل کردن که بتوان آن را بصورت یه اپلیکیشن مستفل اجرا کرد و ...


۶۶۴
۰
۱۲ آذر ۱۳۹۹

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان پویا و محبوب مبتنی بر شیء, داینامیک و مفسری می باشد. این زبان برای برنامه نویسی سمت سرور و کلاینت استفاده میشود که ...


۶۲۹
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹