نود جی اس

نود جی اس (node JS) یک محیط اجرایی ران تایم (نسخه ران تایم 8) برای زبان جاوا اسکریپت می باشد. شرکت های مهمی همانند IBM, مایکروسافت, لینکدین, پی پل, نت فلیکس, یاهو و سیسکو از این محیط برای توسعه استفاده میکنند. این محیط بر اساس بر اساس پایه موتور جاوا اسکریپت مرورگر گوگل کروم برای سمت سرور کد نویسی شده است. این پلترفم در سال 2009 توسط رایان داهل نوشته شده و در زمان نوشتن این مقاله آخرین نسخه ی این پلتفرم نسخه ی 15.3.0 می باشد. میزبانی و هاست این پلتفرم قابلیت پیاده سازی بر روی سیستم عامل های ویندوز, لینوکس و سیستم عامل کامپیوتر های اپل را دارد.

 

 

توسعه دهندگان نود جی اس, زبان جاوا اسکریپت را از یک زبان قابل اجرا در مرورگر خارج کرده و به زبانی تبدیل کردن که بتوان آن را بصورت یه اپلیکیشن مستفل اجرا کرد و تقریبا هر برنامه ای را می توان با آن طراحی کرد. این پلتفرم با استفاده از موتور ران تایم نسخه 8, کد های آن را به کد های سریعتر ماشین تبدیل میکند که سرعت اجرای آن بالاتر می رود (کد های ماشین, کدهای سطح پایین هستند و سیستم بدون تفسیر قادر به اجرای آنها هستند).

این پلتفرم از مدل “رویداد محور” (event driven), “مسدود نکننده ی ورودی / خروجی” (non blocking I/O) (از خواندن, نوشتن تا ارسال درخواست HTTP به API) استفاده میکند که باعث میشود یک زبان کارآمد و سریع باشد. اکوسیستم نود جی اس یا npm یکی از بزرگترین اکوسیستم های اپن سورس جهان می باشد.

ورودی خروجی داده ها زمان بر هستند و باعث مسدود سازی دیگر عملیات ها می شود.

نود جی اس یک پلتفرم می باشد و فرم ورک های زیادی دارد.

این پلتفرم کتابخانه ای عظیم از ماژول های مختلف جاوا اسکریپت را فراهم میکند که توسعه و طراحی وب اپلیکیشن ها را تا جای ممکنه آسان و راحت میکند.

 

امکانات نود جی اس
  • رویداد محور و غیر همزمانی : تمامی API های درون این پلتفرم غیر همزمان می باشند, در این فرم ورک هنگام اجرا, هرگز منتظر پاسخ API ها نمیماند و به بعد از فراخوانی یک API به سراغ API بعدی می رود, و برای اطلاع از وضعیت API قبلی از مکانیزم ثبت event استفاده میشود.
  • سرعت بالا : به دلیل اینکه نود جی اس از موتور ران تایم ورژن 8 استفاده میکند سرعت بیشتر دارد.
  • تک موضوعی با مقیاس بالا : نود جی اس از یک مدل تک موضوعی به همراه حلقه های رویدادها استفاده میکند. مکانیزم رویداد باعث میشود که سرور به صورت مسدود نشونده پاسخ ها را ارسال کند, و به همین دلیل بر خلاف مکانیزم های سنتی که سرور را محدود به چند درخواست برای پردازش درخواست ها میکرد سرور بسیار مقیاس پذیر است.
  • نود جی اس از یک برنامه ی تک موضوعی استفاده میکند و همان برنامه می تواند سرویسی برای تعداد بسیار بیشتری از درخواست ها نسبت به مکانیزم های قدیمی سرور مثل HTTP سرور آپاچی فراهم کند.
  • عدم وجود بافرینگ : این پلتفرم هیچ داده ای را بافر نمیکند و داده ها خروجی را به صورت تکه تکه منتشر میکند.
قیمت آموزش
رایگان
نوع دسترسی
رایگان

این مقاله در حال حاضر تنها به روش رایگان در دسترس می باشد.

ناصر خالدی
مدرس دوره

ناصر خالدی

مهندس شبکه, امنیت, برنامه نویسی تلفن های هوشمند, طراح وب سایت و متخصص هوش مصنوعی

گفتگوی برنامه نویسان

بخشی برای حل مشکلات برنامه‌نویسی و مباحث پیرامون آن

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر نیاز است تا ابتدا وارد سایت شوید.

هیچ نظری ارسال نشده است.

مقالات پیشنهادی

درباره فایل Robots.txt

این فایل ربات های خزنده موتور های جستجو را راهنمایی می کنند و به آنان می فهماند که چه دایرکتوری و لینک هایی قابل بررسی و چه دایرکتوری و لینک هایی غیرقابل برررسی می باشند...


۵۳۱
۰
۲ دی ۱۳۹۹

وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای قوی می باشد که با استفاده از آن می توان وب سایت ها و وبلاگ های گوناگونی با هر شرایطی را طراحی کرد چرا که این سیستم و ...


۵۶۳
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹

بک لینک چیست؟

بک لینک (Back Link) به لینک دادن یک سایت به سایت دیگر گفته میشود که یک فاکتور مهم و اساسی در سئو هر سایتی می باشد.


۷۷۱
۰
۲۲ آذر ۱۳۹۹

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان پویا و محبوب مبتنی بر شیء, داینامیک و مفسری می باشد. این زبان برای برنامه نویسی سمت سرور و کلاینت استفاده میشود که ...


۶۲۲
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹