اجزای application - در برنامه نویسی اندروید

اجزای application، بلوک های اساسی سازنده یک برنامه اندروید هستند. این مؤلفه‌ها توسط فایل مانیفست ( AndroidManifest.xml ) برنامه که هر مؤلفه برنامه و نحوه تعامل آن‌ها را توضیح می‌دهد، باید اعلام گردند.
چهار اجزای اصلی زیر وجود دارد که می توانند در یک اپ Androidی استفاده شوند:

اجزا و توضیحات ردیف
Activity

این اجزای application مدیریت UI را انجام میدهد و تعامل کاربر را با صفحه تلفن هوشمند مدیریت می کند.

1
Service

این اجزای application پردازش پس زمینه مرتبط با یک برنامه را مدیریت می کند.

2
Broadcast Receiver

این اجزا ارتباط بین سیستم عامل اندروید و برنامه ها را مدیریت می کنند.

3
Content Provider

این اجزا مسائل مربوط به مدیریت داده ها و پایگاه داده را مدیریت می کنند.

4

Activity

یک اکتیویتی نشان دهنده یک صفحه منفرد با یک رابط کاربری است، به طور خلاصه Activity اقداماتی را روی صفحه انجام می دهد. به عنوان مثال، یک برنامه ایمیل ممکن است یک Activity داشته باشد که لیستی از ایمیل های جدید را نشان می دهد، Activity دیگری نیز برای نوشتن ایمیل و Activity دیگری برای خواندن ایمیل ها داشته باشد. اگر یک برنامه بیش از یک Activity داشته باشد، یکی از آنها باید به عنوان Activityی که هنگام راه اندازی برنامه ارائه می شود علامت گذاری شود.

اجزای application

یک اکتیویتی به عنوان زیر کلاس از کلاس Activity به صورت زیر پیاده سازی می شود :

public class MainActivity extends Activity {
}

اما در نسخه های جدیدتر اندروید دیگر از کلاس Activity بطور مستقیم استفاده نمیشود و بجای آن از کلاس AppCompatActivity استفاده میشود به این شکل :

public class MainActivity extends AppCompatActivity{
}

Service

یک سرویس اجزای است که در پس زمینه برای انجام عملیات طولانی مدت اجرا می شود. بعنوان مثال، یک سرویس ممکن است زمانی که کاربر در برنامه دیگری است، موسیقی را در پس‌زمینه پخش کند، یا ممکن است داده‌ها را از طریق شبکه واکشی کند بدون اینکه تعامل کاربر با یک اکتیویتی را مسدود کند

یک سرویس به عنوان زیر کلاس از کلاس Service به صورت زیر پیاده سازی می شود :

public class MyService extends Service {
}

Broadcast Receiver

Broadcast Receiverها به سادگی به پیام های Broadcast شده از سایر برنامه ها یا از سیستم, پاسخ می دهند. برای مثال، برنامه‌ها همچنین می‌توانند Broadcast را خودشان انجام دهند تا به سایر برنامه‌ها اطلاع دهند که برخی از داده‌ها در دستگاه دانلود شده و برای استفاده در دسترس است، بنابراین این Broadcast Receiver است که این ارتباط را رهگیری کرده و اقدام مناسب را اجرا خواهد کرد.

یک Broadcast Receiver بعنوان یک زیر کلاس از کلاس BroadcastReceiver پیاده سازی می شود و هر پیام Broadcast شده بعنوان یک شی Intent در دسترس خواهد بود. کدی های زیر را ببینید:

public class MyReceiver  extends  BroadcastReceiver {
   public void onReceive(context,intent){}
}

Content Provider

یک اجزای Content Provider، داده‌های یک برنامه را در صورت درخواست به برنامه‌های دیگر ارائه می‌کند. چنین درخواست هایی توسط متدهای کلاس ContentResolver رسیدگی می شود. داده ها ممکن است در سیستم فایل، پایگاه داده یا جای دیگری به طور کامل ذخیره شوند.

یک Content Provider بعنوان یک زیر کلاس از کلاس ContentProvider پیاده‌سازی می‌شود و باید مجموعه استانداردی از APIها را پیاده‌سازی کند که سایر برنامه‌ها را قادر به انجام تراکنش‌ها کند. برای ایجاد یک کلاس Content Provide به این شکل عمل کنید:

public class MyContentProvider extends  ContentProvider {
   public void onCreate(){}
}

اجزای اضافی

اجزای اضافی وجود دارد که در ساختن موجودیت های ذکر شده در بالا، منطق آنها و سیم کشی بین آنها استفاده می شود. این اجزا را در پایین آورده ایم:

اجزا و توضیحات ردیف
Fragments

نمایانگر بخشی از رابط کاربری در یک Activity است که میتوان بصورت تک گانه آن را ایجاد کرد.

1
Views

عناصر رابط کاربری که روی صفحه ترسیم می شوند شامل دکمه ها، فرم های لیست و …

2
Layouts

مشاهده سلسله مراتبی که فرمت صفحه و ظاهر نماها را کنترل می کنند.

3
Intents

اجزای سیم کشی را با هم پیام می دهد.

4
Resources

عناصر خارجی مانند رشته ها، ثابت ها و تصاویر قابل ترسیم.

5
Manifest

فایل پیکربندی و اصلی برنامه ها

6

 

قیمت آموزش
رایگان
نوع دسترسی
رایگان

این مقاله در حال حاضر تنها به روش رایگان در دسترس می باشد.

ناصر خالدی
مدرس دوره

ناصر خالدی

مهندس شبکه, امنیت, برنامه نویسی تلفن های هوشمند, طراح وب سایت و متخصص هوش مصنوعی

گفتگوی برنامه نویسان

بخشی برای حل مشکلات برنامه‌نویسی و مباحث پیرامون آن

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر نیاز است تا ابتدا وارد سایت شوید.

هیچ نظری ارسال نشده است.

مقالات پیشنهادی

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان پویا و محبوب مبتنی بر شیء, داینامیک و مفسری می باشد. این زبان برای برنامه نویسی سمت سرور و کلاینت استفاده میشود که ...


۸۴
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹

وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای قوی می باشد که با استفاده از آن می توان وب سایت ها و وبلاگ های گوناگونی با هر شرایطی را طراحی کرد چرا که این سیستم و ...


۹۰
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹

پی اچ پی - PHP

با استفاده از این زبان می توان وب سایت های پویا طراحی کرد, این زبان می تواند با HTML ادغام شود, در حقیقت یک زبان اسکریپتی متن باز و رایگان است. یعنی زمانی که سرور درخواست ...


۱۳۶
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا هوش ماشینی, به هوشمندی نشان داده شده توسط ماشین در شرایط مختلف گفته میشود که مقابل هوش طبیعی در انسان ها قرار دارد که ...


۹۵
۰
۱۱ آذر ۱۳۹۹