مقدمه ای بر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چیست؟

یه تعریف ساده از هوش مصنوعی اینکه: هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه‌ای است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمند، با توانایی‌های انسانی و نیازمند به هوش انسانی است. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی، ماشینی که بگونه‌ای برنامه نویسی شده تا همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از انسان را داشته باشد.

امروزه شاید هوش مصنوعی به آن شکلی که تصور می کنیم وجود نداشته باشد اما باز هم بسیاری از کارهای که روزانه انجام می دهیم مانند جستجو در اینترنت یا گشت و گذار در صفحات شبکه های اجتماعی و …. همه متاثر از هوش مصنوعی است و در حقیقت در این مواقع داریم از آن استفاده می کنیم آنقدر این استفاده ناملموس است و به ان عادت کرده ایم که در آن لحظه حس نمی کنیم که داریم از هوش مصنوعی استفاده می کنیم دلیل اصلی آن این است که نمی دانیم هوش مصنوعی واقعا چیست و چه کارهایی انجام می دهد. از انجایی که آینده از آن هوش مصنوعی خواهد بود بهتر است به جای نگران بودن در مورد هوش مصنوعی یادبگبریم ک چه کارهایی را می توانیم با آن انجام دهیم و اطلاعاتمان را در این زمینه بیشتر کنیم . پس بیاید در ابتدا ببینیم هوش مصنوعی چیست؟

وقتی بیشتر افراد اصطلاح هوش مصنوعی را می شنوند اولین چیزی که معمولا به آن فکر می کنند ربات ها هستند. این به این دلیل است که فیلم ها و رمان هایی با بودجه کلان داستان هایی در مورد ماشین آلات شبیه انسان می بافند که ویرانی های زیادی را در زمین ایجاد می کنند اما هیچ چیز فراتر از حقیقت نیست.
هوش مصنوعی به شبیه سازی هوش انسان در ماشین هایی گفته می شود که برنامه ریزی شده اند مانند انسان فکر و اقدام کنند. این اصطلاح همچنین ممکن است در مورد هر ماشینی که از ویژگی های مرتبط با ذهن انسان مانند یادگیری و حل مسله برخوردار است استفاده شود.

ویژگی ایده ال هوش مصنوعی توانایی آن در منطقی سازی و انجام اقداماتی است که بیشترین شانس را برای دستیابی به یک هدف خاص دارد. زیر مجموعه هوش مصنوعی یادگیری ماشینی است. که به مفهومی اشاره دارد که برنامه های رایانه ای می توانند بطور خودکار از داده های جدید بیاموزن و با آنها سازکاری شوند بدون اینکه توسط انسان به آنها کمک شود. هوش مصنوعی بر این اصل استوار است که همانند هوش انسان بتوان به گونه ای سازماندهی شود که به راحتی ساده ترین ها تا پیچیده تر کارهای انسان را تقلید کند در واقع اهداف هوش مصنوعی شامل تقلید از فعالیت های شناختی انسان است.

هوش مصنوعی به طور مداوم در حال پیشرفت است تا از صنایع مختلف بهره مند شود ماشین ها با استفاده از رویکرد میان رشته ای مبتنی بر ریاضیات علوم کامپیوتر زبانشناسی و روانشانی و موارد دیگر سیم کشی می شوند. هوش مصنوعی برای حل مسائل ساخته شده است. برای حل مشکلات و آسان کردن زندگی.

 

موارد استفاده از هوش مصنوعی

از هوش مصنوعی می توان در بسیاری از کارها استفاده کرد. اعم از:

  1. ساخت ربات ها
  2. دستیار های هوشمند
  3. مدیریت وضعیت سلامت افراد
  4. مدیریت بودجه و دستیار مالی
  5. دستیار و همراه هوشمند شما در مسافرت ها
  6. نظارت بر شبکه های اجتماعی
  7. ابزار چت بین سازمانی و گروهی
  8. ربات بازاریابی با توانایی مکالمه
  9. ابزار پردازش زبان طبیعی (NLP)
  10. و…

 

چه متوجه آن باشیم یا نه، امروزه زندگی ما با هوش مصنوعی پیوند خورده است. شاید به خاطر اینکه این هوش مصنوعی همانند یک ربات جلوی ما قد علم نکرده است ما متوجه کاربرد آن در زندگیمان نیستیم، اما هر بار که با یک اپلیکیشن مثل اینستاگرام کار می کنیم، یا در گوگل سرچ می کنیم، یا در سایت های خرید پیشنهاد خرید های متناسب خودمان را مشاهده می کنیم، در حقیقت با هوش مصنوعی سر و کار داریم. این هوش مصنوعی است که تمام این کار ها را برای ما انجام می دهد.

ربات های هوش مصنوعی که امروزه وجود دارند یا حداقل آن دسته از ماشین هایی که به عنوان ربات تلقی می شوند ، دارای هوش طبیعی کلی نیستند و نمی توانند مانند انسان ها فکر کنند، اما قادر به حل مشکلات و “فکر کردن” با ظرفیتی محدود هستند. از ماشین هایی که به طور اتوماتیک در خطوط تولید یک کارخانه به کار می روند و یا جارو برقی های هوشمند و یا حتی ربات هوشمندی مانند سوفیا همه در زیر مجموعه ربات های هوش مصنوعی قرار می گیرند.

5 مورد از کاربرد های هوش مصنوعی در حوزه های مختلف

هوش مصنوعی در سلامت: هوش مصنوعی می تواند نقش بسیار اساسی در حوزه سلامت ایفا کند. چند سالی است که استفاده از ربات های هوش مصنوعی در عمل های جراحی رواج یافته است. علاوه بر آن از هوش مصنوعی برای اتوماسیون کردن نوبت دهی، برنامه دهی به بیماران، کمک به نسخه نویسی پزشکان، تحقیقات پزشکی و درمانی و… استفاده می شود. هم چنین هوش مصنوعی می تواند در قالب دستیار های هوشمند سلامتی به افراد توصیه های پزشکی و سلامتی ارائه دهد و با نظارت بر وضعیت سلامتی آن ها زمان های مراجعه به دکتر و… را برای افراد برنامه ریزی نماید.

هوش مصنوعی در امور مالی و اقتصادی: هوش مصنوعی در حوزه مالی و اقتصاد می تواند تحول بی سابقه ای را ایجاد کند. کسب و کارهای حوزه اقتصادی و مالی برای اتخاذ تصمیم به دقت ، گزارش گیری و پردازش حجم بالایی از داده ها در زمان کم نیاز دارند. و مطمئن باشید هیچ برنامه ی مالی بهتر از هوش مصنوعی نمی تواند همه ی این کار ها را با هم انجام دهد. برای شناسایی و پرچم گذاری فعالیت در امور بانکی و مالی مانند استفاده غیر معمول کارت بدهی و سپرده های حساب بزرگ استفاده می شود همه اینها به بخش کلاهبرداری بانک کمک می کنند.از برنامه هوش مصنوعی برای کمک به ساده سازی و سهولت انجام معاملات نیز استفاده می شود این کار با تخمین اسانتر عرضه، تقاضا و قیمت گذاری اوراق بهادر انجام می شود.

هوش مصنوعی در کسب و کار و فروش: جنبه‌های انسانی در فروش محصولات و خدمات نقش زیادی دارد. اما نمی‌توان نقش هوش مصنوعی را در این کار نادیده گرفت. هوش مصنوعی بینش‌هایی برای بهبود عملکرد فروش به متخصصان فروش می‌دهد و به پیش‌بینی فروش، پیش‌بینی نیازهای مشتری و بهبود ارتباطات کمک می‌کند. ماشین‌های هوشمند به متخصصان فروش کمک می‌کنند تا وقتشان را مدیریت کنند و تشخیص دهند چه کسانی در چه زمانی پیگیری شوند. همچنین مشتریان احتمالی که می‌توانند به مشتریان بالفعل تبدیل شوند را شناسایی می‌کنند.

تحقیق و توسعه: قطعا هوش مصنوعی ابزاری برای ایجاد نوآوری است. این فناوری درک عمیق‌تری در پیشرفت هر صنعت از بهداشت و درمان گرفته تا موضوعات مالی و هوشمندسازی خودرو به ما می‌دهد. با این فناوری اطلاعات بسیار زیادی را به صورت دقیق جمع‌آوری و سپس تحلیل می‌کنیم. هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ توصیه‌ها و راه‌حل‌هایی برای مشکلاتمان ارائه می‌دهد که شاید هرگز به آنها فکر هم نکرده‌ایم. هوش مصنوعی بسیاری از کارها را به صورت خودکار انجام می‌دهد و دریچه‌ای نو برای اکتشافات جدید، بهبود محصولات، خدمات و انجام وظایف باز می‌کند. با هوش مصنوعی فعالیت‌های تحقیق و توسعه، موثرتر و استراتژیکی‌تر انجام می‌شود.

هوش مصنوعی در ساخت و تولید : شرکت Heineken و بسیاری از شرکت‌های دیگر، در هر مرحله از فرآیند تولید – از زنجیره تأمین گرفته تا ردیابی موجودی قفسه‌های فروشگاه‌ها – از تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند. هوش پیش‌بینی کننده نه تنها می‌تواند تقاضا و میزان تولید را حدس بزند، بلکه حسگرهای موجود در تجهیزات می‌توانند نیازهای حفاظت و نگهداری را پیش‌بینی کنند. هوش مصنوعی قبل از بروز مسائل پرهزینه، مناطق مورد نگرانی در فرآیند تولید را مشخص می‌کند. همچنین Machine vision از روند کنترل کیفیت در تأسیسات تولیدی پشتیبانی می‌کند.

فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی: امروزه فناوری های مبتنی بر متدها و روش های پیشرفته ریاضی برای بهینه سازی، رگرسیون و طبقه بندی در طیف گسترده ای از زمینه ها کاربرد دارند، بازی، تشخیص گفتار، بینایی کامپیوتر، سیستم های خبره طبقه بندی اکتشافی، تشخیص پزشکی و … هوش مصنوعی علم و مهندسی ساخت ماشین آلات و یا برنامه های کامپیوتری هوشمند است.

 

جمع بندی

هوش مصنوعی جای انسان را گرفته است و هیچ کس نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند. اما این واقعیت نمی‌تواند دلیل بیکاری باشد. در واقع، AI دامنه بهتری پیدا کرده است که در آن انسان می‌تواند اکتشاف بیشتری انجام دهد. استفاده از هوش مصنوعی در مکان‌هایی امکان‌پذیر است که انسان نمی‌تواند در آن‌ها مداخله کند و یا این مداخله بسیار وقت‌گیر خواهد بود. وقتی انتخاب سریع‌تر برای غلبه بر مشکلات وجود دارد، هیچ کس نمی‌خواهد وقت خود را تلف کند. یک تصور رایج وجود دارد که هوش مصنوعی فقط مربوط به ربات‌ها است و این حقیقت ندارد. شما برای AI به ربات احتیاج ندارید. شما فقط به اینترنت نیاز دارید زیرا هوش مصنوعی به این طریق تکامل یافته است، از “عصر اینترنت” تا “عصر هوش مصنوعی”.

در این مقاله به بررسی هوش مصنوعی به صورت گسترده پرداخته ایم.


قیمت آموزش
رایگان
نوع دسترسی
رایگان

این مقاله در حال حاضر تنها به روش رایگان در دسترس می باشد.

ناصر خالدی
مدرس دوره

ناصر خالدی

مهندس شبکه, امنیت, برنامه نویسی تلفن های هوشمند, طراح وب سایت و متخصص هوش مصنوعی

گفتگوی برنامه نویسان

بخشی برای حل مشکلات برنامه‌نویسی و مباحث پیرامون آن

دوره های پیشنهادی

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر نیاز است تا ابتدا وارد سایت شوید.

هیچ نظری ارسال نشده است.

مقالات پیشنهادی

درباره فایل Robots.txt

این فایل ربات های خزنده موتور های جستجو را راهنمایی می کنند و به آنان می فهماند که چه دایرکتوری و لینک هایی قابل بررسی و چه دایرکتوری و لینک هایی غیرقابل برررسی می باشند...


۵۳۷
۰
۲ دی ۱۳۹۹

پی اچ پی - PHP

با استفاده از این زبان می توان وب سایت های پویا طراحی کرد, این زبان می تواند با HTML ادغام شود, در حقیقت یک زبان اسکریپتی متن باز و رایگان است. یعنی زمانی که سرور درخواست ...


۶۸۶
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا هوش ماشینی, به هوشمندی نشان داده شده توسط ماشین در شرایط مختلف گفته میشود که مقابل هوش طبیعی در انسان ها قرار دارد که ...


۵۶۵
۰
۱۱ آذر ۱۳۹۹

بک لینک چیست؟

بک لینک (Back Link) به لینک دادن یک سایت به سایت دیگر گفته میشود که یک فاکتور مهم و اساسی در سئو هر سایتی می باشد.


۷۷۴
۰
۲۲ آذر ۱۳۹۹