مقایسه و معرفی بهترین محیط های توسعه پایتون

برای آسان‌تر کردن کارهای‌ در حال اجرای برنامه‌های پایتون، ویرایشگرها کد (IDE) بسیاری برای برنامه‌نویسان تهیه شده است. این محیط‌ها با انواع اکستنشن‌های داخلی، کتابخانه‌ها و پلاگین‌ها برای سهولت کار در اجرای برنامه برای برنامه‌نویسان مبتدی و پیشرفته به طور یکسان مناسب است.

در این مقاله به معرفی و نحوه کار با 3 نوع از معروف ترین محیط ها اشنا خواهیم شد.

Pycharm

یکی از اولین انتخاب ها جهت برنامه نویسی پایتون محیط Pycharm که توسط شرکت JetBrains طراحی و توسعه داده شده است، می باشد. نرم افزار PyCharm جز بهترین محیط های برنامه نویسی پایتون می باشد و از آن به عنوان محبوب ترین IDE در بین برنامه نویس های پایتون یاد می شود. چرا که دارای ویژگی های خاصی همچون Intelligent Code Editor و Debugging, Testing and Profiling اشاره نمود.

شما میتوانید از نرم افزار PyCharm در سیستم عامل های Windows و Linux و Macintosh استفاده کنید همچنین از هر دو نسخه 2 و 3 پایتون پشتیبانی می کند، البته باید بدانید که PyCharm به صورت رایگان ارائه نمی شود اما نسخه کرک شده آن نیز وجود دارد.

این IDE همچنین از Google App Engine نیز پشتیبانی می کند و شما می توانید برنامه های به زبان پایتون خود را با آن در گوگل اپز منتشر کنید.در نظر سنجی که در از ۱۹۰۰ نفر برنامه نویس  در مورد  بهترین ide  پایتون انجام شده است ، پای چارم دومین رتبه را به خود اختصاص داده است.

ویژگی ها:

  • یک ویرایشگر هوشمند پایتون است که از CoffeeScript ، JavaScript ، CSS و TypeScript پشتیبانی می کند.
  • دستیار کد نویسی همراه با auto complete
  • پشتیبانی از django , web2pyبرای طراحی وبسایت با پایتون
  • پشتیبانی از debugger ها برای کنترل و خطایابی
  • کنترل لحظه ای اسکریپت جهت جلوگیری کدنویسی اشتباه
  • پشتیبانی از انواع syntax highlighter ها
  • قابلیت سفارشی سازی shortcut های همچون netbeans یا eclipse
  • پشتیبانی از quick-fixes, easy project navigation برای کد نویسی کنترل پروژه راحت تر
  • قابلیت اجرا و نمایش terminal در IDE.
  • بازسازی سریع و ایمن کد را ارائه می دهد.
  • این امکان را برای شما فراهم می کند تا به PostgreSQL ، Oracle ، MySQL ، SQL Server و بسیاری از پایگاه داده های دیگر دسترسی داشته باشید.
  • امکانات بسیار متنوع و خوبی برای طراحی وب مخصوصا جنگو در اختیار برنامه نویس قرار می دهد که کد نویسی را سریع تر و راحت تر می کند.

بسیاری از قابلیت های حرفه ای Pycharm در نسخه لایسنس دار آن وجود دارد ولی نسخه رایگان آن هم بسیار پر طرفدار است. توسعه‌دهندگان، می‌توانند رابط کاربری PyCharm را بر اساس نیازها و سلیقه‌ی شخصی خود، سفارشی‌سازی کنند. در ضمن می‌توانند با بیش از 50 افزونه‌ی این IDE، آن را برای پاسخگو بودن پروژه‌های پیچیده، گسترش دهند.

 

 

jupyter notebook

از دیگر محیط های کاربردی جهت بزنامه نویسی هوش مصنوعی با پایتون محیط ژوپیتر نوت‌بوک( jupyter notebook) است. ژوپیتر نوت‌بوک، یک رابط تحت وب به منظور کد نویسی با زبان‌هایی چون پایتون با هدف ایجاد محیطی ساده و کارامد برای دانشمندان داده به وجود آمده است که امکان استفاده مشارکتی، گسترده، مقیاس‌پذیر و قابل بازتولید را فراهم می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توان به اشتراک گذاری پروژه‌هایی مربوط به اعمالی چون پاک سازی داده‌ها، تغییر شکل داده‌ها، داده کاوی، شبیه سازی عددی، مدل سازی آماری، یادگیری ماشین و … پرداخت. هنگامی که صحبت از ساخت نمونه اولیه (prototyping) سریع و تحلیل اکتشافی می‌شود، ژوپیتر نوت‌بوک برای بسیاری از افراد یک پلتفرم بالفعل واقعی به شمار می‌آید.

ژوپیتر نوت‌بوک نیز همانند سایر محیط های کاربری جهت برنامه نویسی دارای معایب و مزایاای می باشد که از جمله مزایای آن می توان به محلی بودن، به سادگی کار کردن با فایل های محلی و آشنایی با مفاهیم نصب کتابخانه اشاره کرد. از معایب ژوپیتر نوت‌بوک، سرعت اجرای آن وابسته به سرعت کامپیوتر کاربر دارد، کاربر باید کتابخانه ها و محیز ها را مدیریت کند، از آنجایی که یک ابزار محلی است، فقط از طریق یک کامپیوتر که بر روی آن نصب است اجرای می شود و نیاز به دسترسی به فایل ها دارد.

 

 

Atom

Atom محیطی که به دلیل ویژگی هایی از جمله تکمیل خودکار کد، برجسته سازی سینتکس، دسترسی رایگان، یک منبع IDE باز برای پایتون، کم حجم بودن دارای محبوبیت در بین کاربران می باشد. نرم‌ افزار Atom در حال کار بر روی ادغام زبان‌های برنامه نویسی مانند Rust یا Go است. توسعه‌دهندگان Atom با بهره جستن از نیازها و نظرات عمومی، عملکرد این نرم‌ افزار را ارتقا داده و تلاش می‌کنند تا تجربه‌ی ارزشمندی برای کاربر خلق کنند. یکی از دلایل موفقیت Atom، توانایی تغییر رابط کاربری توسط کاربر و سفارشی سازی آن است. به طور کلی، Atom یک IDE بسیار کاربردی و پرطرفدار است. Atom دارای مزایایی از جمله قابل تغییر بودن رابط کاربر، ارائه مستندات خوب، دارا بودن تمامی امکانات VS Code و معایبی از قبیل مصرف بیش از حد رم، جهت ویرایش فایل های حجیم مناسب نیست و به پیشرفت‌های بیشتری، جهت بهبود تاخیر و بهینه‌سازی سیستم نیاز دارد.، می باشد

 

سخن اخر:

اختلاف نظر پیرامون سیستم‌عامل‌ها، زبان‌های برنامه‌نویسی، IDE‌ها و دیگر موارد، همواره در میان فعالان حوزه فناوری اطلاعات وجود داشته است وقتی قرار است بهترین IDE برای پایتون را شناسایی کنیم، باید ویژگی‌ها، ملزومات اصلی و استانداردهای مورد نیاز پروژه‌ی برنامه نویسی خود را در IDE مورد نظر پیدا کنیم. یک پروژه، شاید نیازهایی بیش از این‌ها لازم داشته باشد. اما برای داشتم محیط مناسب جهت برنامه نویسی بهتر است که به ویژگی هایی همچون: ذخیره و بارگیری سورس کد، اجرای کد از داخل محیط برنامه ریزی، پشتیبانی از دیباگر، قالب بندی خودکار و برجسته سازی نحویا سینتکس توجه کنیم.

در نهایت بهترین راه برای انتخاب یک محیط توسعه مناسب آن است که کاربر نیازهای خود را بشناسد و پس از مطالعه پیرامون قابلیت‌ها، مزایا و معایب محیط‌های توسعه محبوب موجود، یکی از آن‌ها را که پاسخگوی نیاز او هستند برای آغاز کار برگزیند. در گذر زمان و با قرارگیری در فضای برنامه‌نویسی و کسب تجربه بیشتر، توسعه‌دهندگان معمولا با محیط‌های توسعه جدید نیز کار می‌کنند و آشنا می‌شوند و بدین شکل محبوب‌ترین گزینه را برای خودشان، انتخاب می‌کنند. باید توجه داشت که هیچ الزامی ندارد فرد برای همیشه از یک محیط توسعه استفاده کند و در گذر زمان، متناسب با محصولات جدید موجود در بازار، نیازهای خود و دیگر معیارها، می‌تواند به انتخاب یک محیط توسعه مناسب خود بپردازد.

در این مقاله قصد داریم تا درباره مقایسه و معرفی بهترین محیط های توسعه پایتون صحبت کنیم.


قیمت آموزش
رایگان
نوع دسترسی
رایگان

این مقاله در حال حاضر تنها به روش رایگان در دسترس می باشد.

ناصر خالدی
مدرس دوره

ناصر خالدی

مهندس شبکه, امنیت, برنامه نویسی تلفن های هوشمند, طراح وب سایت و متخصص هوش مصنوعی

گفتگوی برنامه نویسان

بخشی برای حل مشکلات برنامه‌نویسی و مباحث پیرامون آن

دوره های پیشنهادی

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر نیاز است تا ابتدا وارد سایت شوید.

هیچ نظری ارسال نشده است.

مقالات پیشنهادی

بک لینک چیست؟

بک لینک (Back Link) به لینک دادن یک سایت به سایت دیگر گفته میشود که یک فاکتور مهم و اساسی در سئو هر سایتی می باشد.


۷۵۱
۰
۲۲ آذر ۱۳۹۹

هک و امنیت

در تعریف کلی این واژه می توان گفت که به پیدا کردن راه های نفوذ به یک حریم شخصی و استفاده غیر مجاز از آن را هک می نامیم. هدف از هک می تواند ...


۶۵۶
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹

درباره فایل Robots.txt

این فایل ربات های خزنده موتور های جستجو را راهنمایی می کنند و به آنان می فهماند که چه دایرکتوری و لینک هایی قابل بررسی و چه دایرکتوری و لینک هایی غیرقابل برررسی می باشند...


۵۱۲
۰
۲ دی ۱۳۹۹

پی اچ پی - PHP

با استفاده از این زبان می توان وب سایت های پویا طراحی کرد, این زبان می تواند با HTML ادغام شود, در حقیقت یک زبان اسکریپتی متن باز و رایگان است. یعنی زمانی که سرور درخواست ...


۶۵۵
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹