خطرات هوش مصنوعی برای بشریت

هوش مصنوعی می تواند خطری برای بشریت باشد؟

هوش مصنوعی یکی از بزرکترین و جدید ترین دستاوردهای نسل امروزی بشر است در واقع می توان گفت هوش مصنوعی انقلابی در عصر تکنولوژی امروزی است که همه ابعاد دنیای بشریت را شامل می شود. ولی با همه دست آوردهایی که این عمل جدید و نو پا دارد هنوز هم در حال طی کردن نخستین گام هایی رشد و بالندگی خود است. این دست آورد و انقلاب همچون سایر تحولات دنیای بشریت برای آسانی و راحتی هر چه بیشتر زندگی بشر برپا شده است ولی با همه مضایا و قابلیت خارق العاده ای که دارد در صورت نبود مدیریت و گرداننده درست می تواند همچون شمشیری دو لبه پیامد های مخرب و زیان باری در پی داشته باشد.هوش مصنوعی در صورتی که در جای نادرست و توسط افراد نادرست مورد استفاده های نادرست قرار بگیرد و جامعه بشری را با دشواری و پیچیدگی همرا سازد.
تجربه و تاریخ بشر ثابت کرده است که بهترین راه مقابله با هر دستاورد و پیامدی که ناشی از دستاورد های بشر باشد باید تدبیری مدیریتی از قبل تعیین کرد و جلوی خسارات و پیامد های بعدی که ممکن است جامعه بشری را دچار کند را گرفت.
با ما همراه باشید تا بفهمیم خطرات احتمالی هوش مصنوعی چه چیزهایی خواهد بود.

به گفته فیزیکدان مشهور استفان هاوگینک در کنفرانس مطبوعاتی وابسته به هوش مصنوعی” پیروزی در آفرینش هوش مصنوعی می تواند بزرگترین دستاورد تمدن بشری و یا بدترین آن باشد” در واقع این دستاورد هم می تواند ما را به قله های شگفت انگیز کامیابی های بیشتری رهنمون خواهد ساخت و یا در پایان باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری خواهد شد.
در ادامه چند مورد هوش مصنوعی که ممکن است پیامد های سنگین برای آینده بشر داشته باشد را بررسی خواهیم کرد.

استفاده تروریستی از هوش مصنوعی:

هرچند بیشتر سیاست های بشر امروزه به سمت جنگ سرد و رسانه ای پیداکرده است اما همچنان در اقسا نقاط جهان تروریست های هستند که با اهداف مختلف جنگ گرم و استفاده از تصلیحات نظامی را ترجیع می دهند. اگر چه هوش مصنوعی می تواند در انجام کارهای سخت و طاقت فرسا به یاری بشر بشتابد اما متاسفانه در مقابل اگر در دست افراد بی صلاحیت قرار بگیرد می تواند کمک بزرگی به تروریست ها برای انجام حملات مخرب و ضد بشری باشد هم اکنون، برخی از تروریست های جهان از هواپیماهای بدون سرنشین بهره برداری می کنند. از جمله حملات تروریستی که با استفاده از هوش مصنوعی صورت گرفت حمله پهبادی موفق داعش در سال 2016 بود که منجر به کشته شدن 2 نفر در عراق بود.

سلاح های خودکار یا ربات های قاتل که برای کشتار انسان ها برنامه نویسی می شوند به سادگی فشردن یک دکمه غیر فعال نخواهند شد چرا که کشورها و شرکت های سازنده چنین سلاح هایی نمی خواهند به این سادگی قابلیت غیر فعال شدن را داشته باشند. تقریبا همه کشورهای پیشرفته دنیا بر اساس سیاست های نظامی خود در حال تولید این ربات ها هستند حتی مدیر ارشد یکی از شرکت های دفاعی چین اطهار کرد که جنگ های آینده توسط انسان ها انجام نمی شوند و سلاح های خودمختار به جای انسان ها در جنگ حضور خواهند داشت. تمامی این موارد نگرانی های زیادی را به دنبال خواهد داشت چرا که ممکن است ربات های خودکاری که با هوش مصنوعی خلق شده اند سرکش شوند و مردم بی گناه را بکشند و یا حتی غم انگیزتر ممکن است توانایی تشخیص اهداف خود را از دست بدهند.

تجاوز به حریم خصوصی:

حریم خصوصی از ابتدایی ترین حقوق بشر بوده که همه افراد زمین سزاوار آن هستند با این وجود توصعه هوش مصنوعی در اینده ممکن است خطری جدی جهت پایمال کردن این حق بشر باشد.امروزه به لطف پیشرفت های هوش مصنوعی ردیابی افراد به سادگی آب خوردن شده است. با پیشرفت فناوری تشخیص چهره، امکان رد یابی افراد و شخص در هر مکان و در انبوه مردم ممکن شده است. اجازه دهید ایم موضور را در مبحث شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های معروف جهان بررسی کنیم. این شرکت ها با داشت هوش مصنوعی می توانند تمامی ساعات و وقت هایی را که از شبکه های اجتماعی استفاده میکنید ردیابی کرده و این امار و اطلاعات را در دست بگیرند و در نهایت برای اهداف خود مورد استفاده قرار بگیرند همان طور که گوگل از تمامی سرچ های انجام شده در سطح دنیا با خبر بوده و از ان کسب درامد های میلیارد دلاری دارد این شبکه ها و شرکت ها نیز می توانند از این موضوع استفاده کنند این مطلب در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در این بعد قطره ای از دریا می باشد چرا که توانایی هوش مصنوعی در اینده ای نه چندان دور می تواند فراتر از تصور باشد.

چین با استفاده از هوش مصنوعی، سیستم های اعتباری اجتماعی را مورد استفاده قرار می دهد که در پی آن رفتار و کردار اشخاص چینی رو مورد بررسی قرار داده و افراد ناسالم و سالم را در جامعه مشخص می کند به این صورت که افرادی که زیر بار بدهی هستند و یا در مکان های عمومی سیگار می کشند و یا بیش از اندازه با گیم های ویدیویی بازی میکنند در جایگاه اجتماعی پایین قرار می دهد.

 

در دست گرفتن فناور هوش مصنوعی توسط افراد متعصب:

حقیقت تلخ این است که همه افراد جامعه و دنیا به یک مسئله با یک دید نگاه نمی کنند حال تصور کنید که افرادی متعصب به مذهب، باور، ملت و یا نژاد خاصی این فناوری را در دست بگیرد چنین تعصبات ناآگاهانه می تواند توسط افراد متعصب به سامانه هوش مصنوعی که به دست انسان گسترش داده می شود، وارد گردد و سبب سوگیری های نادرست در بحث های مختلف آموزشی و تربیتی و یا سیستم های اداری شود برای نمونه آمازون به تازگی آگاه شد کخ یک مدل یادگیری ماشین برپاییه الگوریتم استخدام، کاملا علیه زنان و مغرضانه فعالیت دارد.این الگوریتم بر اساس شماره زیادی از رزومه کاری کارمندان استخدام شده در 10 سال گذشته طراحی شده است به طوری که بر اساس داده های وارده کارمندان ارزش گذاری می شدند اما از ان جایی که بیشتر کارمندان آقایان بودند در این الگوریتم مردها ارزشمند تر از زنان در نظر گرفته شده اند. از موارد دیگر از این دست می توان به فناوری پردازش عکس در گوگل اشاره کرد به طوری که عکس های د. فرد با نژاد افریقایی را با تگ گوریل ذخیره کرده است این امر یک نشانه واضح از تعصب و خشک اندیشی نزادی می باشد.

اگر چه هوش مصنوعی می تواند خطرناک باشد تصورات فعلی از اینده هوش مصنوعی روشن و خوشبینانه نباشد و مخالفان زیادی در سرتاسر جهان داشته باشد اما هنوز دستاورد هوش مصنوعی نو پا بوده و راه بسیار طولانی تا نقطه های بدبینانه و یا به شدت بدبینانه وجود دارد. همان طور که اشاره شد هوش مصنوعی می تواند همانند شمشیر دولبه عمل کند اما با مدیریت و اعمال سیاست های قانونی درست می توان از این دستاورد جهت بهبود و اسایش بشریت استفاده کرد.

در بخش های بعدی مقالات هوش مصنوعی به درگر جنبه های خطرات هوش مصنوعی اشاره خواهیم کرد. با ما همرا باشید.

در این مقاله قصد داریم تا به خطرات هوش مصنوعی برای بشریت بپردازیم.


قیمت آموزش
رایگان
نوع دسترسی
رایگان

این مقاله در حال حاضر تنها به روش رایگان در دسترس می باشد.

ناصر خالدی
مدرس دوره

ناصر خالدی

مهندس شبکه, امنیت, برنامه نویسی تلفن های هوشمند, طراح وب سایت و متخصص هوش مصنوعی

گفتگوی برنامه نویسان

بخشی برای حل مشکلات برنامه‌نویسی و مباحث پیرامون آن

دوره های پیشنهادی

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر نیاز است تا ابتدا وارد سایت شوید.

هیچ نظری ارسال نشده است.

مقالات پیشنهادی

هک و امنیت

در تعریف کلی این واژه می توان گفت که به پیدا کردن راه های نفوذ به یک حریم شخصی و استفاده غیر مجاز از آن را هک می نامیم. هدف از هک می تواند ...


۶۸۱
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹

درباره فایل Robots.txt

این فایل ربات های خزنده موتور های جستجو را راهنمایی می کنند و به آنان می فهماند که چه دایرکتوری و لینک هایی قابل بررسی و چه دایرکتوری و لینک هایی غیرقابل برررسی می باشند...


۵۲۷
۰
۲ دی ۱۳۹۹

بک لینک چیست؟

بک لینک (Back Link) به لینک دادن یک سایت به سایت دیگر گفته میشود که یک فاکتور مهم و اساسی در سئو هر سایتی می باشد.


۷۶۷
۰
۲۲ آذر ۱۳۹۹

پی اچ پی - PHP

با استفاده از این زبان می توان وب سایت های پویا طراحی کرد, این زبان می تواند با HTML ادغام شود, در حقیقت یک زبان اسکریپتی متن باز و رایگان است. یعنی زمانی که سرور درخواست ...


۶۷۷
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹