تهیه و ایجاد لیست کلمات کلیدی در SEO

در مقاله قبل در خصوص تعریف کیورد ریسرچ و کاربردش صحبت کردیم که پیشنهاد میکنم اگر هنوز مطالعه نکردید از طریق این لینک مقاله قبلی رو مطالعه کنید, در این قسمت میخواهیم در مورد تهیه و ایجاد لیست کلمات کلیدی صحبت بکنیم.

 

مقدمه

در این قسمت با روش دستی تهیه و ایجاد لیست کلمات کلیدی آشنا خواهیم شد.

خب ما اهمیت کیورد ریسرچ رو متوجه شدیم, حالا به چه شکل میتوانیم کلمات مناسب را پیدا بکنیم؟ چگونه به وسیله سایت های مختلف میتوانیم کلمات کلیدی مناسب را برای کسب و کار خودمون پیدا بکنیم ؟

قبل شروع میخواهم یک توضیحی راجب کلمات کلیدی بدم :

یک سایت مثل سِون کلونر را تصور کنید. دو دسته خدمات در این نوع سایت ها وجود دارند:

  • دسته اول خدماتی که ارائه میدهند مانند طراحی سایت, بهینه سازی سایت و …
  • دسته دوم, دسته آموزشی می باشد. حالا یک سری محصولات وجود دارند در سِون کلونر, مانند: آموزش SEO, آموزش طراطی سایت, آموزش وردپرس

ولی این ها کلمات کلیدی ما نیستند, این ها محصولات و خدمات ما هستند, ما باید با توجه به نوع محصولات و خدمات کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنیم.

 

جمع آوری کلمات کلیدی از ویکی پدیا 

سایت اول ویکی پدیا می باشد. ما چگونه میتوانیم از ویکی پدیا استفاده بکنیم برای کلمات کلیدی؟

ابتدا سایت ویکی پدیا رو باز میکنیم و به بخش فارسی زبانش مراجعه میکنیم (لینک پیوند به سایت فارسی زبان شما را ارجاع می دهد), برای اینکه این صحبت ها به خوبی قابل درک باشد با یک مثال توضیح میدهم و ترجیح من این هستش از موضوع قهوه استفاده بکنم. از بخش جستجو, کلمه قهوه رو وارد میکنم و اقدام به جستجو راجب این کلمه میکنم, بعد از تکمیل جستجو یک محتوا مربوط به قهوه به من نمایش داده میشود, حالا باید به دنبال بخش محتویات باشیم, در اون بخش تمام سر فصل های مقاله مربوط به این کلمه لیست شده است, که با کلیک روی هر کدام صفحه به سمت محتوای مربوطه اسکرول خواهد خورد, همین سرفصل ها می توانند کلمات کلید خوبی برای ما باشند.

جالبه کلماتی که اشاره شده اند مثلا:

  1. تاریخچه قهوه
  2. قهوه در جهان اسلام
  3. قهوه در اروپا
  4. قهوه در ایران
  5. انواع قهوه
  6. فواید قهوه
  7. تاثیر قهوه در لاغر شدن

پس اینا میتوانند کلمات کلیدی مناسبی برای قهوه باشند, حالا ما این کلمات را میتوانیم کپی بکنیم و من پیشنهاد میکنم یک فایل ایکسلی باز بکنید و توی اولین شیت با موضوع (ویکی پدیا) این کلمات کلیدی را درج بکنید و همین کار رو میتوانیم تکرار بکنیم, یعنی مثلا برای قهوه در ایران یک جستجو داشته باشیم داخل ویکی پدیا و ببینیم مقاله ی که به ما نشان داده میشود شامل چه محتویاتی هستند. اگر به درد خوردند و مرتبط با کلمات کلیدی ما باشند, آن ها را هم اضافه میکنیم به فایلی که داریم و حتی پایین مقاله یک سری مقالات مرتبط هم وجود دارند که باز از آنها هم میتوان استفاده کرد. مثلا قهوه ترک, اسپرسو, قهوه فوری این کلمات را هم میتوانیم استخراج بکنیم و وارد فایل ایکسلمون بکنیم.

خیلی جالبه شاید به این نکته تا حالا اشاره نشده بود یا استفاده نمیشد, ویکی پدیا یک مرجع بسیار قوی, خوب, مفید و معتبری راجب مقالات مختلف در زمینه های مختلف می باشد که در دسته بندی های خیلی ریزتری طبقه بندی شده اند و میتوانند دید خوبی به ما بدهند.

 

جمع آوری کلمات کلیدی از ردیت

سایت دوم که میخواهم معرفی کنم ردیت هستش, یک توضیحی بدم که این بخش برای زبان فارسی مناسب نمی باشد و اصلا ابزارهای که ردیت ارائه میدهد از زبان فارسی پشتیبانی نمیکنند, اما حتما یک جستجو در این سایت داشته باشید تا دیده بهتری بگیرید. سایت ردیت یک سایت خبری می باشد که یک سری اطلاعات منتشر شده در جاهای مختلف را پوشش میدهد که بیسش اولیش خبری و توضیحاتی می باشد. به عنوان مثال اگر همان کلمه قهوه را سرچ کنیم با یک سری اخبار حتی به زبان فارسی, روبه رو خواهیم شد. به عنوان مثال چیزی که منو رو به سمت خودش جلب کرد بسته بندی قهوه بود, یک خبر راجب بسته بندی قهوه در ایتالیا بود, فرض کنید کسب و کاری داریم که در زمینه قهوه فعالیت میکند با این روش هم میتوانیم خبرش را منتشر بکنیم و هم شاید ایده بده برای تولید یک محصول با یک بسته بندی خاص داشته باشیم. یعنی این نکته را هم داخل پازانتز بگویم که میشود از این سایت ایده نیز گرفت, ولی حالا راجب کیورد ریسرچ که بخواهیم صحبت بکنیم میتوانیم وارد مقالات بشیم ببینیم راجب چه کلماتی صحبت شده و کارشده تا بفهمیم این کلمات می توانند, کلمات کلیدی ما باشند یا خیر.

ولی نکته جالب تر, پیشنهاد میکنم اگر در زمینه صادرات فعالیت میکنید و با کلمات انگلیسی سرو کار دارید از ابزار کیورد دیت که خود ردیت منتشر کرده استفاده کنید, از زبان فارسی پشتیبانی نمیکند ولی برای زبان انگلیسی بسیار خوب می باشد, مثلا من عبارت “کافی” را با استفاده از این ابزار سرچ کردم, یک سری کلمات کلیدی مرتبط با این عبارت را برای من لیست کرد که در (ردیت) سرچ شدند و بر اساس حجم سرچ میتوانیم این عبارات را رتبه بندی کنیم که محبوبیت کلمات مشابه با کلمه اصلی مون که “کافی” باشد چند کلمه هستند و این عبارات را دوباره میتوانیم استخراج کنیم و داخل لیست خودمون قرار بدیم.

 

انجمن ها و یا فروم ها

انجمن های اینترنتی یک سری انجمن ها و سایت های هستند که راهنما می باشند بطور مثال در دسته بندی های مختلف موضوعی مطرح میشود و برای آن موضوع راهنمایی انجام میشود که اساسا با پرسش و پاسخی انجام میشود. حالا ما چگونه این فروم ها را پیدا بکنیم؟ کلمه کلیدی محصول مورد نظر خود را به علاوه ی کلمه ی انجمن یا فروم در گوگل سرچ میکنیم :

مثلا همین مثال قهوه را سرچ میکنیم, باید این عبارت رو سرچ کنیم “فروم قهوه” یا “انجمن اینترنتی قهوه”, در نتایج به یک انجمن قهوه به نام انجمن قهوه ایران برخورد میکنیم و وارد همین سایتش میشیم, در این سایت موضوعات به بصورت دسته بندی شده چیده شده اند. همین دسته بندی ها میتوانند کلمات کلیدی ما باشند :

  • اسیابه قهوه
  • اسپرسو و انواع قهوه
  • دانه قهوه
  • طرز تهیه قهوه
  • قهوه ساز ها
  • راه اندازی کافه
  • خرید قهوه ساز

n تا موضوعی که در این انجمن فعال هستند که افراد اگر سوالی داشته باشند مطرح میکنند و یا اگر سوالشان قبلا در انجمن مطرح شده باشد و پاسخی برای آن ارسال شده باشد, به پاسخ می رسند و از سایت خارج میشوند. ولی ما میتوانیم در (کیورد ریسرچ) از این ها استفاده بکنیم. برای استخراج کلمات کلیدی مناسب مجدد من تمام این ها عبارت را کپی میکنم و در فایل ایکسلم درج میکنم.

 

استفاده از موتور جستجوگر گوگل

دو راه حل وجود داره:

راه حل اول
به مثال قبل بر می گردیم, در سایت گوگل کلمه “آموزش SEO” را جستجو میکنیم, هنگام درج عبارت در ورودی موتور جستوگر, یک سری پیشنهادات زیر سرچ باکس لیست میشوند که میگویند آیا منظورتان این عبارات می باشند؟ این قسمت پیشنهاد گوگل می باشد, یعنی قبل اینکه من دکمه برو را بزنم و بخواهم نتیجه سرچ را ببینم باعث میشود که من یک سری پیشنهادهات را ببینم که این پیشنهاد ها بر اساس رفتارهای کاربران تعریف شده است و جزو عبارت جستجوی محبوب می باشد, همه این کلمات را می توانیم دوباره در فایل خودمون داشته باشم.

 

مثال:

من کلمه “آموزش SEO” را در سرچ باکس درج میکنم, کلماتی مانند “آموزش SEO وردپرس“, “آموزش SEO کتاب“, “آموزش SEO چیست“. این ها به من پیشنهاد میشوند و حتی من میتوانم این روند را تکرار بکنم, مثلا من میتوانم “آموزش SEO رایگان” را این بار هدف قرار بدهم تا با کلمات مرتبط با این عبارت رو به رو شوم مانند:

  • آموزش SEO رایگان وردپرس
  • آموزش SEO رایگان سِون کلونر
  • آموزش رایگان SEO صوتی

این ها هم باز میتوانند کلماتی باشند که من میتوانم از آنها استفاده بکنم برای SEO سایتم.

 

راه حل دوم

بخش نمایش نتایج گوگل در پایین صفحه قسمت Related Searches (برترین جستجو ها) می باشد, من یک کلمه ای جستجو میکنم مثلا آموزش SEO رایگان و کلیک میکنم که لیست نتایج را ببینم. در پایین صفحه نتایج گوگل یک سری عبارات جستجو بصورت لینک آبی رنگ یا باکس های برجسته برای ما نمایش داده میشود که این ها جستجو های مرتبط با این کلید واژه ها هستند, به این معنا که این عبارت بیشترین جستجوی نزدیک به کلیدواژه های جستجو ما را دارند و بهترین گزینه ها برای رسیدن سریع به پاسخ می باشند.

اینجا دقیقا گوگل به معنای واقعی می گوید که این عبارات محبوب هستند چرا؟ چون توسط هزاران نفر جستجو شدند و در مرتبط ها نشستند پس این ها برای من خیلی سودمند هستند و از این عبارات میتوانم استفاده بکنم.

برای اینکه بهتر به نتیجه برسید, پیشنهاد می شود این راه حل ها را تکرار کنید و عبارت زیادی از آن استخراج کنید و بر روی عبارت مهم زوم کنید تا نتیجه بهتری کسب کنید.

 

استفاده از موتور جستجوگر بینگ

و اما سایت بعدی سایت bing, بینگ هم یک موتور جستجو مانند گوگل می باشد که روش های گفته شده برای گوگل در این موتور جستجوگر نیز قابل استفاده و پیاده سازی می باشد, میتوانیم از این سایت هم استفاده بکنیم و کلمات کلیدی جدیدی را به دست بیاوریم, سایت بینگ به دلیل اینکه بصورت پیش فرض موقع نصب ویندوز روی مرورگر ها فعال می باشد که خیلی از کاربران هم از این موضوع بی خبر هستند. به این خاطر بازدید زیادی از طریق این سایت وجود دارد, اگر به آمار سایتمان دقت بکنیم, میبینیم که از سایت بینگ هم ما ورودی داریم. پس این سایت نیز میتواند آیتم مهمی باشه که باید جدی گرفته شود و کلمات کلیدی که آنجا جستجو می شود را بررسی کرد. شاید کمی متفاوت تر از گوگل باشد, اما می تواند نتیجه خوبی برای ورودی های سایت ما داشته باشد.

 

استفاده از سرچ باکس یوتیوب

و اما اخرین سایتی که میخواهم توی این قسمت معرفی بکنم برای جستجوی دستی کلمات کلیدی, سایت یوتیوب می باشد. سرچ باکس یوتیوب هم به ما پیشنهاد های خوبی ارائه میدهد, همین اموزش SEO را وقتی سرچ بکنیم, قبل از اینکه بخواهیم نتایج را ببینیم, یک سری پیشنهاد ها, بر اساس جستجوهای که قبلا توسط کاربران اتفاق افتاده است را برای ما لیست میکند, مثلا آموزش SEO و دیجیتال مارکتینک یا آموزش کامل SEO, آموزش ویدیوی SEO.

در این قسمت میخواهیم در مورد تهیه و ایجاد لیست کلمات کلیدی صحبت بکنیم.


قیمت آموزش
رایگان
نوع دسترسی
رایگان

این مقاله در حال حاضر تنها به روش رایگان در دسترس می باشد.

حبیب تیموری
مدرس دوره

حبیب تیموری

مدرس دوره های سِون کلونر

گفتگوی برنامه نویسان

بخشی برای حل مشکلات برنامه‌نویسی و مباحث پیرامون آن

دوره های پیشنهادی

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر نیاز است تا ابتدا وارد سایت شوید.

هیچ نظری ارسال نشده است.

مقالات پیشنهادی

نود جی اس

توسعه دهندگان نود جی اس, زبان جاوا اسکریپت را از یک زبان قابل اجرا در مرورگر خارج کرده و به زبانی تبدیل کردن که بتوان آن را بصورت یه اپلیکیشن مستفل اجرا کرد و ...


۶۳۵
۰
۱۲ آذر ۱۳۹۹

بک لینک چیست؟

بک لینک (Back Link) به لینک دادن یک سایت به سایت دیگر گفته میشود که یک فاکتور مهم و اساسی در سئو هر سایتی می باشد.


۷۵۱
۰
۲۲ آذر ۱۳۹۹

وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای قوی می باشد که با استفاده از آن می توان وب سایت ها و وبلاگ های گوناگونی با هر شرایطی را طراحی کرد چرا که این سیستم و ...


۵۳۸
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان پویا و محبوب مبتنی بر شیء, داینامیک و مفسری می باشد. این زبان برای برنامه نویسی سمت سرور و کلاینت استفاده میشود که ...


۵۹۸
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹