بک لینک چیست؟

به زبان ساده می توان تعریف کرد که “بک لینک ها” (back links), لینک های هستند که یک سایت به سایت دیگری می دهد. بک لینک در سئو بسیار مؤثر می باشد و یکی از فاکتورهای مهم برای رتبه بندی سایت ها در موتور های جستجو می باشد. البته باید گفت که این لینک ها باید از سایت معتبر و مطلب مرتبط باشد.

 

انواع بک لینک ها

به طور کلی back link ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند :

  • لینک “نوفالو” (nofollow) : این نوع لینک در گذشته از هیچ ارزش خاصی برخوردار نبود و توسط موتور های جستجو نادیده گرفته میشد, اما بعداً سئو کارها با بررسی های مختلف متوجه شدند که دارای تاثیر می باشد به این دلیل که ما زمانی از این تگ در لینک های خود استفاده میکنیم که به یک سایت نامعتبر میخواهیم لینک بدهیم و این نامعتبری میتواند به دلیل های مختلفی باشد مثلا “اینکه سایت تازه تاسیس می باشد”.
  • لینک “فالو” (follow) : این نوع لینک ها دارای ارزش خاصی برای موتورهای جستجو می باشد و به سئو سایت کمک میکند.

 

نکته : در صورتی که لینکی از سایت نامعتبر یا SPAM به سایت شما انجام شده باشد, با استفاده از ابزار های وب مستر آن لینک ها را disavow کنید.

 

گرفتن بک لینک

سخت ترین مرحله در بهینه سازی و بهتر کردن سئو یک سایت گرفتن بک لینک از دیگر سایت ها می باشد که نیازمند تلاش و زحمت زیادی در راستای تولید محتوای با کیفیت می باشد تا بتوان دیگر سایت ها را به لینک دادن به سایت ما تشویق کند. در ادامه راه های مختلفی برای گرفتن بک لینک از دیگر سایت ها آمده است.

    1. ساخت صفحه رسمی در شبکه های اجتماعی
    2. قراردادن لینک سایت در شبکه های اجتماعی
    3. دادن لینک های داخلی به مطالب با کیفیت
    4. تولید مطالب با کیفیت
    5. درخواست کردن از سایت های مرتبط با سایت ما برای قرار دادن لینک سایت خودمان
    6. ارسال پست مهمان در سایت های معتبر و مرتبط با سایت خودمان
    7. خریداری بک لینک از سایت های معتبر
    8. خرید رپورتاژ آگهی از سایت های بزرگ خبری
    9. عضویت در انجمن های اینترنتی سایت های مرتبط و ارتباط گیری با کاربران
    10. عضویت در سایت های پرسش و پاسخ, و پاسخ دادن به سوالات کاربران
    11. ساخت پروفایل در سایت های معتبر

 

لینک دادن سایت های نامعتبر و SPAM می تواند شما را درگیر سئو منفی کند و به صورت ناخودآگاه شما را به Send Box گوگل ارسال میکند که به سختی (احتمالا 6 ماه) می توانید از آن خارج شوید, پس نیاز است با استفاده از ابزارهای آنالیز و پیدا کننده بک لینک ها مانند Google Search Console, سایت های را که یه شما لینک داده اند را شناسایی کنید, تمام ماجرا به این زودی تمام نمی شود, بعد از شناسایی باید لینک های معتبر و نامعتبر را از یک دیگر شناسایی کنیم, (در سایت MOZ می توانیم نمره اسپم سایت های مختلف را مشاهده کنیم, در صورتی که نمره آن ها 5 یا بالاتر باشد میتواند گفت که آن سایت SPAM و نامعتبر می باشد) در صورتی که مطمعن شدیم که آن لینک یا سایت نامعتبر می باشد باید در ابزار های وب مستر آن لینک را disavow کنیم.

به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که میتوانید با مدیر سایت های که به شما لینک داده اند ارتباط برقرار کنید, سعی کنید از آنها بخواهید که از کلماتی استفاده کنند که به سایت شما مرتبط است. البته شایان ذکر است که استفاده زیاد از یک کلمه کلید می تواند شما را در گوگل پنالتی کند.

 

در نسخه ی 4 الگوریتم “پنگوئن” (Penguin), خود گوگل می تواند لینک های هرز و نامعتبر را تشخیص بدهد, اما باز پیشنهاد میشود که همچنان از حذف لینک های نامعتبر استفاده کنید چرا که با استفاده از این عمل به گوگل می گویید که این لینک ها را نادیده بگیرد, به دلیل که ممکن است این لینک ها دستکاری شده باشند و گوگل نتواند آنها را تشخص بدهد و سایت شما پنالتی خواهد شد.

 

نکته : با استفاده از ابزار MOZ Link Explorer می توانید به دنبال زنگ های خطر باشید.

 

زنگ های خطر

در ادامه چند زنگ خطر که میتواند تشخیص لینک و سایت های معتبر را آسان تر می کند گفته شده است, به این نکته توجه داشته باشید که این زنگ های خطر به تنهایی نمی توانند نامعتبر بودن یک سایت یا لینک را تایید کنند اگر دو یا چند مورد با هم در یک لینک یا گروه خاصی از لینک ها رخ داد می توانید آنها را حذف کنید.

  • نامرتبط بودن لینک : مثلا کشور نامرتبط, زبان نامرتبط, مطلب نامرتبط, موضوع نامرتبط, سایت نامرتبط و …
  • انکر تکست های تکراری : در صورتی که به طور طبیعی لینک دریافت کنید عنوان این لینک ها با یکدیگر متفاوت هستند, اگر این عنوان ها در یک کلمه کلید بدون آنکه شما از آن اطلاع داشته باشید زیاد شدند این موضوع مشکوک می باشد ( به هر متنی که قابلیت کلیک و ارجاع به یک لینک دیگری را داشته باشد انکر تکست میگویند ).
  • نسبت لینک های نوفالو و فالو : نسبت لینک های نوفالو نباید بیشتر از لینک های فالو باشد, درصد لینک های نوفالو باید حداکثر یک یا صفر درصد باشد.
  • نسبت لینک ها و دامنه ها : در این موضوع باید توجه داشته باشید که تعداد دامنه هایی که به شما لینک داده اند به تعداد لینک ها نزدیک باشد در غیر اینصورت این امکان وجود دارد که گوگل احساس کند شما خودتان به خودتان لینک میدهید و درگیر سئو منفی خواهید شد.
  • نام دامنه های که به شما لینک داده اند : مثلا سایت هایی که در نام دامنه خود از کلماتی مانند SEO, link, dir, directore, article و موارد مرتبط با سئو استفاده میکنند, ممکن است سایت های بی کیفیت یا نامعتبر باشند.
  • شاخص های نرم افزارها : با استفاده از ابزار سایت های مختلف مثلا MOZ می توانید قدرت دامنه و لینک ها را بررسی کنید, این شناسایی نامعتبر بودن با پایین بودن DA, PA یک سایت مشخص میشود. البته ممکن است آن سایت تازه تاسیس باشد و هنوز برای خود بازاریابی نکرده باشد یا توانایی این کار را تا الان نداشته است. این زنگ خطر به تنهایی نمی تواند نامعتبر بودن یک سایت را تایید کند و باید با زنگ های دیگر همخوانی داشته باشد.

 

و سر آخر با بررسی های مختلف از سایت های مختلف و مانیتور کردن بک لینک ها به یک سری از الگو های ثابت و مشابه دست پیدا خواهید کرد که میتواند به صورت چشمی به شما کمک کند که سایت های نامعتبر و بی کیفیت را به راحتی تشخیص بدهید.

 

نکته : داشتن یک لینک های با کیفیت به صفحات سایت کمک میکند تا سریعتر در موتور های جستجو index شود.

 

نکات مهم در گرفتن بک لینک ها
  1. مرتبط بودن بک لینک ها
  2. معتبر بودن سایت لینک دهنده
  3. محل درج بک لینک
  4. دریافت بک لینک از سایت های مختلف
  5. آنالیز بک لینک های سایت رقبا

 

در این مقاله قصد داشتم تا بروزترین موارد را برای شما جمع آوری بکنم, در حین جمع آوری بر اساس تجربه و برداشت های خودم از یک سری مواردی که ممکن بود به سئو سایت شما صدمه بزند پرهیز کردم و بروزترین اطلاعات منتشر شده در این زمینه را براتون جمع آوری کردم. این مقاله به صورت ماهانه بروز میشود و اطلاعات جدیدی در زمینه بک لینک ها به آن اضافه خواهد شد.

قیمت آموزش
رایگان
نوع دسترسی
رایگان

این مقاله در حال حاضر تنها به روش رایگان در دسترس می باشد.

ناصر خالدی
مدرس دوره

ناصر خالدی

مهندس شبکه, امنیت, برنامه نویسی تلفن های هوشمند, طراح وب سایت و متخصص هوش مصنوعی

گفتگوی برنامه نویسان

بخشی برای حل مشکلات برنامه‌نویسی و مباحث پیرامون آن

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر نیاز است تا ابتدا وارد سایت شوید.

هیچ نظری ارسال نشده است.

مقالات پیشنهادی

پی اچ پی - PHP

با استفاده از این زبان می توان وب سایت های پویا طراحی کرد, این زبان می تواند با HTML ادغام شود, در حقیقت یک زبان اسکریپتی متن باز و رایگان است. یعنی زمانی که سرور درخواست ...


۶۸۳
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا هوش ماشینی, به هوشمندی نشان داده شده توسط ماشین در شرایط مختلف گفته میشود که مقابل هوش طبیعی در انسان ها قرار دارد که ...


۵۶۲
۰
۱۱ آذر ۱۳۹۹

درباره فایل Robots.txt

این فایل ربات های خزنده موتور های جستجو را راهنمایی می کنند و به آنان می فهماند که چه دایرکتوری و لینک هایی قابل بررسی و چه دایرکتوری و لینک هایی غیرقابل برررسی می باشند...


۵۳۱
۰
۲ دی ۱۳۹۹

بک لینک چیست؟

بک لینک (Back Link) به لینک دادن یک سایت به سایت دیگر گفته میشود که یک فاکتور مهم و اساسی در سئو هر سایتی می باشد.


۷۷۲
۰
۲۲ آذر ۱۳۹۹