برنامه نویسی هوش مصنوعی با استفاده از جاوا

هوش مصنوعی و جاوا (JAVA)

برای برنامه نویسی هوش مصنوعی هنوز برنامه جامعو کامل و منفردی اختراع نشده است اما در بسیاری از موارد با استفاده از تفاوت هایی که زبان برنامه نویسی های مختلف دارند می توان زبان مورد نیاز مون رو پیدا کنیم و با استفاده از ان به اهداف هوش مصنوعی دست پیدا کنیم. یکی از زبان های برنامه نویسی که محبوبیت زیادی در بین کاربران و برنامه نویسان هوش مصنوعی وجود دارد زبان برنامه نویسی جاوا می باشد. آغاز به کار جاوا با پروژه Oak همراه بود که در 23 می‌ سال 1991 (برابر با 2 خرداد 1374) توسط جیمز گاسلینگ طراحی و معرفی شد. سایت معتبر Tiobe اعلام می‌دارد از سال 2001 تا به امروز جاوا همواره به عنوان اولین یا دومین زبان برنامه‌نویسی دنیا مطرح بوده است.

اگر برنامه نویسی هوش مصنوعی در جاوا را بررسی کرده باشید، میدانید که بیشتر راه حل های یادگیری ماشین،ایجاد سیستمهای خبره، پردازش زبان آماری، شبکههای عصبی، الگوریتمهای هیستوریک و ژنتیک، الگوریتمهای جستجو، پیاده سازی منطق و استدلال، سیستمهای چند روبات و  برنامه نویسی ژنتیک در آن استفاده شده اند.یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا آسان است، جاوا ویژگی هایی همچون: عملکرد خوب و قابلیتهای بالا، شی گرا بودن، دارای زباله‌روب داخلی ،تبدیل آسان الگوریتمها به کد، مقیاس‌پذیری ،داشتن پلتفرم مستقل، دیباگ کردن آسان کدها، امنیت بالا و قدرتمند بودن را دارد. شی‌گرایی در جاوا باعث شکل‌گیری شعاری با این مضموم شده که یک بار بنویس، همه جا اجرا کن. دلیل ویژگی فوق این است که ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine) از پلتفرم‌های سخت‌افزاری و سیستم‌عامل‌های گوناگونی پشتیبانی می‌کند. اپلت‌های جاوا نیز می‌توانند از طریق یک صفحه وب اجرا شوند.

مزایای برنامه نویسی هوش مصنوعی در جاوا

میدانیم که چگونه هوش مصنوعی با الگوریتمهای متعدد ارتباط دارد و Java نیز این امکان را دارد که انواع مختلف الگوریتم ها را کدگذاری کند. ابزارهای موجود در جاوا، گرافیک و رابط های جذابی را ایجاد می کند و تعداد زیادی کتابخانه هوش مصنوعی نیز دارد. جاوا شیگرا و مقیاس پذیر است که از ویژگیهای ضروری برای پروژههای هوش مصنوعی است. فناوری ماشین مجازی، Java را قابل حمل، قابل نگهداری و شفاف سازی میکند. همچنین جاوا این امکان را برای شما فراهم میکند که یک نسخه برنامه واحد بسازید که در تمام سیستم عاملهای پشتیبانی شده از جاوا، اجرا شود. برخی از ویژگیهای قابل توجهی که جاوا به هوش مصنوعی ارائه میدهد عبارتند از: خطایابی آسان، الگوریتم های رمزگذاری آسان و کارایی بالا، ساده سازی کارها و پروژه های بزرگ، توانایی توسعه هوشمند سازی محصول، متنوع و آسان برای نگهداری.

همه زبان های برنامه نویسی در کنار مزایایی که دارند دارای معایبی نیز می باشند که هر برنامه نویس با توجه اهداف کاربردی که دارد می تواند از آنها چشم پوشی کرده و یا بسیاری از موارد به نفع خود از آنها سود ببرد. معایب برنامه نویسی هوش مصنوعی با جاوا عبارتند از:سرعت کند آن نسبت به سایر زبان ها، برای کار روی سیستم‌عاملهای قدیمی‌تر به تنظیمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیاز دارد.

در کل هیچ زبانی نمیتواند ارزش ایده آل وقت و تلاش شما را ارائه دهد، اما Java برخلاف ناپختگی هایش، برای رسیدن به کمال تلاش شایانی میکند.برنامه نویسی هوش مصنوعی در جاوا مزایای بیشتری نسبت به معایب آن دارد که پیشتر به آن پرداختیم. بنابراین میتوانید با خیال راحت از آن برای تولید محصولات هوشمند استفاده کنید.

جاوا کاربردهای زیادی در هوش مصنوعی دارد. به طور کلی این زبان یکی از محبوب‌ترین و متداول‌ترین زبانهایی است که توسط برنامه‌نویسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد کاربردی برنامه‌نویسی جاوا در هوش مصنوعی، عمدتا در حوزه‌های یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی، الگوریتم های جستجو، برنامه‌نویسی ژنتیک و سیستمهای چند رباتی است.

برای شروع پیاده سازی هوش مصنوعی با استفاده از زبان جاوا باید دانش اولیه الگوریتمها و مفاهیم سنتی را داشته باشید.پیشینه نطری هوش مصنوعی برای استفاده از کتابخانه های هوش مصنوعی جاوا ضروری است. تعداد زیادی کتابخانه هوش مصنوعی جاوا وجود دارد که باید برای برنامه نویسی وش مصنوعی در جاوا با آنها آشنا شوید.

لیست فریمورکها و پلتفرم های محبوب در کتابخانه های هوش مصنوعی با زبان جاوا بسته به کاربرد و اهداف برنامه نویسی متفاوت می باشند. برای نمونه جهت برنامه نویسی خودکار می توان از Spring Roo ابزاری ساده برای توسعه، Acceleo یک تولید کننده کد برای Eclipse استفاده کرد.

ضمن آشنایی با انواع زبانهای برنامه نویسی برای هوش مصنوعی، با برنامه نویسی هوش مصنوعی در جاوا آشنایی مختصری پیدا کردیم. اما هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه چه زبان برنامه نویسی برای پروژه های هوش مصنوعی بهتر است وجود ندارد. زبانهای برنامه نویسی که برای ساختن برنامه های شناختی استفاده می شوند به طور قابل توجهی متفاوت هستند. هر زبان با در نظر گرفتن نیازهای مختلف فناوریهای هوش مصنوعی ایجاد میشود.با این وجود، برنامه نویسی هوش مصنوعی در جاوا را میتوان به عنوان موردی بسیار خوب در نظر گرفت. جاوا بیشتر ویژگیهای لازم را برای توسعه هوشمند محصول ارائه میدهد.

در این مقاله قصد داریم تا درباره برنامه نویسی هوش مصنوعی با استفاده از جاوا صحبت کنیم.


قیمت آموزش
رایگان
نوع دسترسی
رایگان

این مقاله در حال حاضر تنها به روش رایگان در دسترس می باشد.

ناصر خالدی
مدرس دوره

ناصر خالدی

مهندس شبکه, امنیت, برنامه نویسی تلفن های هوشمند, طراح وب سایت و متخصص هوش مصنوعی

گفتگوی برنامه نویسان

بخشی برای حل مشکلات برنامه‌نویسی و مباحث پیرامون آن

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر نیاز است تا ابتدا وارد سایت شوید.

هیچ نظری ارسال نشده است.

مقالات پیشنهادی

نود جی اس

توسعه دهندگان نود جی اس, زبان جاوا اسکریپت را از یک زبان قابل اجرا در مرورگر خارج کرده و به زبانی تبدیل کردن که بتوان آن را بصورت یه اپلیکیشن مستفل اجرا کرد و ...


۶۳۶
۰
۱۲ آذر ۱۳۹۹

بک لینک چیست؟

بک لینک (Back Link) به لینک دادن یک سایت به سایت دیگر گفته میشود که یک فاکتور مهم و اساسی در سئو هر سایتی می باشد.


۷۵۱
۰
۲۲ آذر ۱۳۹۹

اندروید

اندروید یک سیستم عامل می باشد که توسط گوگل توسعه داده میشود, این سیستم عامل بر پایه نسخه ی اصلاح شده ی هسته ی لینوکس و دیگر نرم افزار های متن باز طراحی شده است و ...


۷۲۸
۰
۲۹ آبان ۱۳۹۹

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان پویا و محبوب مبتنی بر شیء, داینامیک و مفسری می باشد. این زبان برای برنامه نویسی سمت سرور و کلاینت استفاده میشود که ...


۵۹۸
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹