برنامه نویسی, توسعه و کاربرد هوش مصنوعی

برنامه نویسی, توسعه و کاربرد هوش مصنوعی

در دنیایی که فناوری با سرعت فوق العاده ای در حال گسترش است هوش مصنوعی (Artificial intelligence) که زیر مجموعه فناوری روز دنیا و از جدید ترین دستاورد های نسل بشر است در این بین محبوبیت بیشتری را به خود اختصاص داده است. و اما زبان برنامه نویسی توسعه هوش مصنوعی چیست؟ و چگونه می توانیم از این فناوری در عرصه های مختلف فناوری استفاده کرد. زبان های برنامه نویسی هوش مصنوعی زیادی وجود دارند که در ادامه به بررسی مواردی از آنها می پردازیم و در مقالات بعدی به تفضیل هر کدام توضیح داده شده اند.

Python

زمانی که صحبت از برنامه‌نویسی هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علم داده‌ها به میان می‌آید پایتون اولین زبانی است که می توان از آن بهره گرفت. پایتون در زمینه های زیادی قابلیت استفاده و به کارگیری را دارد. این زبان دارای به دلیل ویژگی هایی همچون سادگی، ترکیب نحوی، گرامر و ساختار منطقی، انعطاف پذیری بالا، همه منظوره، پویای سطح بالا و تفسیر شده محبوبیت زیادی بین برنامه نویسان دارد. یادگیری آن ساده و آسان است و بسیاری از ساختارهای سطح بالای داده‌ای را ارائه می‌کند. یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون ساده بوده اما در مقابل قدرت زیادی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد تا برنامه‌های مختلفی را با پایتون توسعه دهند. پایتون اولین بار در سال 1991 توسعه یافت که اغلب در زمینه یادگیری ماشین و ایجاد شبکه های عصبی مورد استفاده قرار می گیرد.

یادگیری زبان پایتون برای توسعه دهندگان هوش مصنوعی به دلیل ویژگی های زیر بسیار آسان است:

  • پایتون زبان برنامه نویسی با منبع باز است. یعنی امکان هر تغییری در آن وجود دارد. این زبان برنامه نویسی به طور مداوم در حال پیشرفت است و پیشرفت سبب آسانی و کارایی بیشتر آن می‌شود.
  • تعداد زیادی کتابخانه (library) برای پایتون وجود که سبب تسریع در کدگذاری هوش مصنوعی می‌شود. وجود این منابع یک مزیت است که سرعت توسعه را افزایش داده و در زمان و هزینه صرفه جویی می‌کند. در حقیقت با وجود این کتابخانه‌ها شما به جای تولید یک برنامه از ابتدا، برخی از راه حل‌های آماده را به کار می‌برید و آنها را بسط می‌دهید.
  • سرعت توسعه نسبتا ً سریع؛
  • فراهم آوردن تعادل بین برنامه‌نویسی سطح پایین و سطح بالا ؛
  • به شما این امکان را می‌دهد که الگوریتم‌ها را بدون نیاز به پیاده سازی اجرا کنید؛
  • هنوز به طور فعالی در حال توسعه است؛
  • زبان پایتون انعطاف پذیر است. به همین دلیل احتمال خطاها را کاهش می‌دهد.

 

 

C++

سی پلاس پلاس زبان برنامه نویسی دیگریست که می توان جهت برنامه نویسی هوش مصنوعی از آن بهره برد. C ++ سریع‌ترین زبان برنامه نویسی است که اغلب برای بازی‌های رایانه‌ای، ساخت شبکه‌های عصبی و توسعه موتورهای جستجو به کار می‌رود. این زبان برنامه نویسی، در ابتدا ابزاری برای ساخت محصولات پیچیده مانند نرم افزار بانکی، سیستم‌های ابری و نرم افزارهای سازمانی بود ولی بعدها برای برنامه نویسی هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گرفت . ویژگی‌های زبان برنامه ریزی سی پلاس پلاس شامل :

  • سرعت و عملکرد خوب؛
  • ترکیبی از ابزارهای سطح بالا و سطح پایین؛
  • مقیاس پذیری؛
  • بسیاری از کتابخانه‌ها و ابزارها در دسترس هستند؛

 

 

جاوا (Java)

جاوا یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی می باشد چرا که دارای قابلیت هایی همچون سادگی کاربرد، کاربر پسند بودن، حذف سریع باگ، شفافیت، قابلیت حمل برنامه ها و توانایی تولید گرافیک های زیبا می باشد که جهت برنامه نویسی هوش مصنوعی قطعا در لیست محبوب ترین زبان های برنامه نویسی قرار خواهد گرفت. از ویژگی‌های بارز زبان برنامه نویسی جاوا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اشکال‌زدایی آسان؛
  • یادگیری ساده؛
  • مستقل از پلتفرم؛
  • کتابخانه غنی؛
  • مقیاس پذیر؛

R

زبان برنامه نویسی جدیدی که جهت برنامه نویسسی هوش مصنوعی کاربرد دارد R می باشد. ویژگی بارز این زبان برنامه نویسی این است که به راحتی می تواند جزییات بزرگ را خرد کند به همین دلیل در بحث تجزیه و تحلیل های آماری به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. رایج ترین کاربرد این زبان استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده ها، مدل سازی داده های بزرگ و تجسم داده ها می باشد.

 

Prolog

زبان برنامه نویسی پرولوگ یکی از محدود زبان هایی است که از الگوی برنامه نویسی اعلانی استفاده نمی کند این زبان به دلیل سطح بالای انتزاع، موتور جستجوگر دورنی، برای عملکرد به کاربر متکی است در بین برنامه نویسان دارای محبوبیت می باشد Prolog زبانی برای اجرای الگوریتم ‌ها با یک جستجوی ضمنی بزرگ از گزینه‌ها (استنتاج منطقی، یافتن وابستگی، حرکت‌های جستجو ) است که آن را به گزینه خوبی برای هوش مصنوعی تبدیل کرده است. پرولوگ می‌تواند رابطه بین یک عمل، یک گزاره و یک جمله شرطی را تجزیه و تحلیل کند، که برای هوش مصنوعی بسیار مفید است. این ویژگی پرولوگ‌ها سبب شده تا از آنها برای چت بات‌ها استفاده شود. ELIZA اولین چت بات ایجاد شده با به زبان پرولوگ است.

از دیگر زبان های برنامه نویسی هوش مصنوعی می توان به زبان های سوئیفت(Swift)، لول(lua)، Julia، زبان های خانواده JVMاشاره کرد که هر کدام در جای خود دارای ویژگی کاربردی خاص خود می باشند. اگر چه پیش بینی می شود که در پی پیشرفت های هوش مصنوعی زبان های برنامه نویسی آنها نیز روز به روز تغییر کرده و کاربرد آسان تری پیدا کنند و زبان های جدیدی مورد استفاده قرار گیرند. هم اکنون نیز زبان های برنامه نویسی مختلف هوش مصنوعی با توجه به کاربردی که دارند می توانند مورد استفاده قرار گیرند چرا که هر کدام از زبان های برنامه نویسی دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند و دانشمندان و مهندسان در پی کاربردی که از زبان برنامه نویسی دارند می توانند مناسب ترین آن را جهت راهبرد اهداف خود استفاده کنند انتخاب زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی به عوامل مختلفی از جمله مشخصات کسب و کار، محصول تولیدی، تقاضای بازار، نوع مشتری یا کاربران، انتظارات مشتریان و …. بستگی دارد.

در این مقاله قصد داریم تا درباره برنامه نویسی, توسعه و کاربرد هوش مصنوعی صحبت کنیم.


قیمت آموزش
رایگان
نوع دسترسی
رایگان

این مقاله در حال حاضر تنها به روش رایگان در دسترس می باشد.

ناصر خالدی
مدرس دوره

ناصر خالدی

مهندس شبکه, امنیت, برنامه نویسی تلفن های هوشمند, طراح وب سایت و متخصص هوش مصنوعی

گفتگوی برنامه نویسان

بخشی برای حل مشکلات برنامه‌نویسی و مباحث پیرامون آن

دوره های پیشنهادی

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر نیاز است تا ابتدا وارد سایت شوید.

هیچ نظری ارسال نشده است.

مقالات پیشنهادی

بک لینک چیست؟

بک لینک (Back Link) به لینک دادن یک سایت به سایت دیگر گفته میشود که یک فاکتور مهم و اساسی در سئو هر سایتی می باشد.


۷۷۴
۰
۲۲ آذر ۱۳۹۹

پی اچ پی - PHP

با استفاده از این زبان می توان وب سایت های پویا طراحی کرد, این زبان می تواند با HTML ادغام شود, در حقیقت یک زبان اسکریپتی متن باز و رایگان است. یعنی زمانی که سرور درخواست ...


۶۸۵
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹

درباره فایل Robots.txt

این فایل ربات های خزنده موتور های جستجو را راهنمایی می کنند و به آنان می فهماند که چه دایرکتوری و لینک هایی قابل بررسی و چه دایرکتوری و لینک هایی غیرقابل برررسی می باشند...


۵۳۶
۰
۲ دی ۱۳۹۹

هک و امنیت

در تعریف کلی این واژه می توان گفت که به پیدا کردن راه های نفوذ به یک حریم شخصی و استفاده غیر مجاز از آن را هک می نامیم. هدف از هک می تواند ...


۶۹۲
۰
۱۳ آذر ۱۳۹۹